Menu

Provocatief coachen

Provocatieve Coaching voor artsen & hulpverleners: Een Nieuwe Blik op Begeleiding

In de zorg lijkt ‘aardig zijn’ vaak haaks te staan op confronteren of provoceren. Maar wat als deze tegenstellingen elkaar aanvullen? Artsen en andere hulpverleners, die bekend staan om hun empathie en betrokkenheid, kunnen soms aarzelen om een confronterende aanpak te gebruiken. Toch kun je soms met een provocatieve aanpak meer bereiken. Juist een liefdevolle, provocatieve coachingstijl kan patiënten helpen om vastgeroeste patronen te doorbreken. Voor bijv. patiënten met chronische aandoeningen, die vastlopen in inefficiënte gedragingen, of aiossen die lastig uit hun vastgelopen patroon te halen zijn, biedt deze methode een frisse impuls om de ander in beweging te krijgen.

Met deze nascholing provocative coaching leren artsen en hulpverleners op een liefdevolle manier hun patiënt te confronteren en prikkelen zonder de vertrouwensrelatie te schaden. Een provocatieve benadering kan zinvol zijn: Als je vastloopt met een patiënt, als je een patiënt wilt uitdagen het eens van een andere kant te bekijken en als je je eigen intuïtieve impulsen beter wil benutten.

Het is een effectieve benadering voor wanneer:

  • Het begeleiden van een patiënt stokt.
  • Je een patiënt uit wilt dagen om vanuit een nieuwe invalshoek naar zijn situatie te kijken.
  • Je jouw eigen intuïtieve impulsen wilt inzetten om verandering te stimuleren.

Wat kun je verwachten van de nascholing?

Duur: 1 of 2 uur dagdelen. Tijdens deze interactieve sessie maken deelnemers kennis met technieken uit de provocatieve coaching. Het programma biedt:

  • Demonstraties van provocatieve coaching.
  • Praktische oefeningen waarbij je zelf aan de slag gaat.
  • Mogelijkheden om te ervaren hoe het is om deze coachingstijl te ondergaan en toe te passen.
  • Casuïstiek uit je eigen werkpraktijk

De nadruk ligt op direct toepasbare inzichten en vaardigheden die geschikt zijn voor gebruik in de je eigen werk/praktijk.

Competenties en Leerdoelen

Na afloop van deze nascholing:

  1. Hebben deelnemers inzicht in wat provocatief coachen inhoudt.
  2. Kennen zij een aantal technieken uit de provocatieve coaching om om zodoende hun patiënten op een andere wijze te motiveren tot therapietrouw.
  3. Kunnen zij patiënten laten kijken/reflecteren op hun problemen vanuit een andere invalshoek.
  4. Ervaren hoe het is om provocatieve coaching te ondergaan, tevens ervaren zij de effecten van deze coachingsvorm.
  5. Beheersen zij basistechnieken van provocatieve coaching waarmee zij:
    • Inefficiënt gedragingen van patiënten kunnen doorbreken en in beweging krijgen.
    • Blijvend plezier halen uit het begeleiden van hun patiënten.