Menu

Interprofessioneel (leren) samenwerken

Interprofessioneel leren & samenwerken is een speerpunt van vele (inter)nationale ziekenhuizen, gezondheidszorg instellingen en -opleidingen. En dat is niet voor niets!

“Het aantal patiënten met multimorbiditeit – en daarbij behorende complexiteit- neemt sterk toe. Daarnaast wordt e zorg steeds vaker verplaatst van de tweede-/derde lijn (zoals ziekenhuis, ggz, umc etc) naar de eerste lijn (zoals huisarts, specialist ouderengeneeskunde, wijkverpleging etc.). Dit leidt tot andere zorgbehoeften bij de patiënt en stelt andere eisen aan de zorg. Vaak zijn er meerdere zorgverleners met verschillende specialismen betrokken bij een individuele patiënt. Uit onderzoeken is bekend dat zowel complexiteit en transities in zorg een groot risico op fouten met zich meebrengt. Daarom is het nu meer dan noodzakelijk dat zorgprofessionals hun expertise en zorg goed op elkaar afstemmen en goed interprofessioneel met elkaar kunnen samenwerken. Maar dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan: Uit recent promotie onderzoek van Natasja Looman blijkt dat effectief interprofessioneel samenwerken niet vanzelf gaat en ook niet spontaan wordt geleerd! Bij interprofessioneel (leren) samenwerken spelen diverse factoren een onmiskenbare rol zoals: (omgaan met) hiërarchie tussen specialismen, cultuurverschillen tussen zorgprofessies en -contexten, beeldvorming, effectieve interprofessionele communicatie, gezamenlijk behandelplan, (hanteren van) machtsverhoudingen (power dynamics) op de werkvloer en binnen opleidingen (o.a. supervisor-opleideling) etc. Conclusie: voor effectief interprofessioneel (leren) samenwerken zijn interventies nodig.”
(Looman, proefschrift 2022: Empowerment of resident for Intraprofessional Collaboration: the Role of Context, Culture and Power Dynamics)

Dit praktijkgerichte (design-based) promotieonderzoek heeft gelukkig geleid tot praktische implicaties. Gebaserd op deze en andere onderzoeken hebben wij diverse heldere praktische handvatten, design principes, leeractiviteiten, interventies etc. ontwikkeld. Deze zijn zowel evidence based en practice informed en sluiten goed aan op de Nederlandse gezondheidszorg om tot efficiënte interprofessionele samenwerking te komen.

Wij verzorgen diverse lezingen, trainingen, masterclasses, advisering (op maat) op gebied van interprofessioneel (leren) samenwerken.

WANNEER GEVEN WE DEZE TRAINING

Wanneer:Waar:
OP AANVRAAG (bijv. in company of in ons trainingscentrum)In Company of in ons energy/trainingscentrum Vital Wellbeing: http://www.vitalwellbeing.nl

WERKWIJZE

De trainingen/masterclasses worden begeleid door Natasja Looman en Noël Battal. Natasja Looman doet tevens onderzoek naar interprofessioneel samenwerken tussen zorgprofessionals en de rol van context, cultuur en machtsdynamiek. In november 2022 promoveerde zij op dit onderwerp. Noël en Natasja hebben samen onderzoek gedaan naar interprofessionele samenwerking tussen huisartsen en medisch specialisten. In een training komen Noël en Natasja snel tot de kern. Je maakt kennis met praktische technieken die je direct kunt toepassen in je eigen situatie.

ACHTERGROND INFO:

Wetenschappelijke artikelen, podcasts en educatieve filmpjes:

Looman N, Battal N, Vanstone M. No doctor is an island. Med Educ. 2023;57(11):996‐998. https://doi.org/10.1111/medu.15168

Looman N et al. Designing the learning of intraprofessional collaborationamong medical residents. Med Educ. 2022;56(10):1017‐1031. https://doi.org/10.1111/medu.14868

Looman N et al. Exploring power dynamics and their impact on intraprofessional learning. Med Educ. 2022;56(4):444-455. https://doi.org/10.1111/medu.14706

Looman N et al. Chances for learning intraprofessional collaboration between residents in hospitals. Med Educ. 2020;54:1109–1119. https://doi.org/10.1111/medu.14279

Looman N et al. Les van corona: samenwerken is leuk en nuttig. Medisch Contact juli 2022: https://www.medischcontact.nl/actueel/laatste-nieuws/artikel/les-van-corona-samenwerken-is-leuk-en-nuttig

C.L. Bus, et al … N. Looman. Adaptability and learning Intraprofessional collaboration of residents during the COVID-19 pandemic. BMC Med Educ 22, 782 (2022). https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-022-03868-9

Federatie medisch Specialisten: https://demedischspecialist.nl/onderzoek-naar-interprofessioneel-leren-tijdens-covid-19

Videos:
Unlocking the Potential of Collaborations by Navigating Power Dynamics (in Healthcare): https://youtu.be/2X6LP3q9X1M?si=vaO0hmQWWM-UHrEj

Power Dynamics in interprofessioneel (leren) samenwerken Part 1:What are Power Dynamics’?: https://youtu.be/kVEyLRHLK2U?si=UuMhMtlJGqWPB3gR

Podcasts:

Wiley Medical education (Canada): http://Exploring power dynamics and their impact on intraprofessional learning – Interview with Natasja Looman

Verhalen in Veiligheid: Powerdynamics hebben invloed op het leren van samenwerken. Interview met Natasja Looman

SCHRIJF JE NU IN!

Wil je (deelnemen aan) een training, lezing, masterclass of advies betreffende interprofessioneel (leren) samenwerken? Wij verzorgen dit op maat. Voor vragen kun je ons mailen info@battal-looman.nl of bellen op 0633974945.

Schrijf je nu in